Hur Ökar man sitt Välmående? Bästa Tips för Ökat Välbefinnande

meditate 1851165 1280

Välbefinnande och välmående är ett hett ämne runt om i världen just nu.

Välbefinnande, egenvård, och välmående får allt högre prioritet och uppmärksamhet, inte minst för att det finns så mycket dåligt välbefinnande och dålig psykisk hälsa ute i samhället.

Så vilka enkla förändringar kan vi göra för att förbättra vårt välbefinnande? Det är tröstande att notera att vi inte behöver förändra alla aspekter av våra liv för att må ”bättre” – bara små saker vi kan göra när vi känner att vi behöver en glädjeboost eller en distraktion. I denna artikel går vi igenom de viktigaste sakerna du kan göra för att öka ditt välmående och välbefinnande.

1. Motionera

Fysisk aktivitet och regelbunden träning är bra för din hälsa och kan höja ditt humör på många sätt. Det är inte lätt för alla att gå upp och springa – och ingen ber dig att göra det! All form av träning är fördelaktigt för din kropp eftersom det pumpar syre till hjärnan och frigör hormoner som gör att du känner dig lyckligare. Vuxna (19 – 64 år) rekommenderas att göra någon form av fysisk aktivitet varje dag.

Det rekommenderas att du ska göra stärkande aktiviteter som arbetar med alla viktiga muskler (ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar) minst 2 dagar i veckan. Förutom de fysiska förbättringar du kommer att se i din kropp över tid (om det är ditt mål), kommer du också att märka den tillfredsställelse du får efter att ha avslutat din träning. Kom ihåg att lite motion är bättre än ingen motion.

2. Lyssna på din favoritmusik

Det är ett välkänt faktum att en bra musikspellista kan förändra ditt humör. Det är känt för att öka produktivitet, kreativitet, fokus och kan påverka vårt humör på många sätt; som när du lyssnar på mjuka och upplyftande låtar när du känner dig nere.

Ibland är det bra att sätta på din favoritmusik som du vet gör dig glad ett bra sätt att få upp ditt humör och välmående.

3. Var kreativ

Du behöver inte vara Picasso för att måla eller en artist för att sjunga. Du kan vara kreativ hur du vill! Att skapa något kan vara lugnande för sinnet.

Där vi inte alltid kan uttrycka oss med ord låter ett kreativt utlopp oss släppa våra inre tankar och bekymmer på ett produktivt sätt som gör att vi känner oss fulländade och som om en vikt har lyfts. Flera studier konstaterar att kreativitet förbättrar din hälsa och minskar ångest, höjer ditt humör och till och med saktar ner din puls.

4. Skaffa en hobby

Många människor har ett behov av att skaffa sig en ny hobby under lockdown för att hålla sina sinnen sysselsatta. Oavsett om det är att lära sig ett nytt språk, måla, lära sig koda eller till och med läsa fler böcker. Visst finns det något du alltid velat testa? Det är ett bra sätt att testa din hjärna och ge dig själv något att känna dig stolt över.

5. Gå ut

Naturen är känd för att förbättra ditt humör och minska känslor av stress. Och bäst av allt – det är gratis! Att tillbringa tid i grönområden, omgiven av natur är ett bra sätt att ta tankarna från saker.

Oavsett om du vill träna ute, ta med din hund på en promenad, göra lite trädgårdsarbete, odla dina egna grönsaker eller sitta ute och lyssna på fåglarna kan det ha en positiv effekt på ditt välmående.

6. Läs en bok

Att läsa känns inte alltid som något vi har tid för nuförtiden. Det krävs engagemang, fokus, lugn och ro, vilket är svårt att uppnå. Att läsa en bok kan ta våra tankar någon annanstans och föra oss till en annan värld. Det är också känt att sänka blodtrycket, hjärtfrekvensen och minska stress. En studie visade att läsning var bättre på att minska stress än musik, dricka en kopp te, gå en promenad eller spela tv-spel.

7. Öva Mindfulness

Att oroa sig för framtiden eller älta det förflutna kan ha en negativ inverkan på sinnet och kroppen, så enkla steg som hjälper oss att bli mer medvetna och leva i nuet genom att observera hur vi känner just nu kan göra en verklig skillnad.

För att hjälpa sina anställda att bli mer medvetna i din organisation kan det vara användbart att:

  • Inför regelbundna mindfulness-sessioner
  • Ge utbildning om hur man blir mer medveten och fördelarna med mindfulness
  • Uppmuntra anställda att sakta ner och ta pauser i arbetsdagen.

Att känna fördelarna med mindfulness kräver inte timmars meditation om dagen; det kan vara så enkelt som att stanna upp för att lägga märke till och uppmärksamma vad som händer runt omkring oss.

Mindfulness är ett stort modeord och har varit det ett tag nu – men vad betyder det? Mindfulness är den grundläggande mänskliga förmågan att vara helt närvarande, medveten om var vi är och vad vi gör, och inte överdrivet reaktiv eller överväldigad av vad som händer runt omkring oss. Det är inte så mycket en teknik utan ett sinnestillstånd. En viktig del av mindfulness är att återansluta till våra kroppar och de förnimmelser de upplever. Detta innebär att vakna upp till synen, ljuden, dofterna och smakerna i nuet. Det kanske vara något så enkelt som känslan av ett räcke när vi går uppför trappan.

8. Stressmedvetenhet

Andelen arbetsstress, depression och ångest har alla ökat de senaste åren. Förvärrat av pandemin har detta medfört nya utmaningar som har lagt en enorm belastning på människors psykiska hälsa och välbefinnande.

Det finns flera sätt organisationer kan arbeta för att bekämpa arbetsstress, inklusive att uppmuntra anställda att:

  • Gå en promenad på lunchen
  • Ta en uppgift i taget för att undvika multitasking
  • Håll dig organiserad
  • Undvik konflikter
  • Få klarhet i krav på uppgifter för att undvika utbrändhet

Mer generellt bör arbetstagare uppmuntras att kolla in med kollegor och se till att medarbetarna hittar tid att koppla av eller göra aktiviteter som de tycker om. Att ta sig tid att träna, äta bra och få tillräckligt med sömn är också viktiga faktorer i den dagliga hanteringen av stress.

9. Få en god natts sömn

Är det någon som verkligen får den mängs sömn som rekommenderas? Harvard Health Publishing råder oss att ”sömnbrist påverkar ditt psykologiska tillstånd och din mentala hälsa.” Vi vet hur det känns att vara trötta och de flesta av oss är medvetna om att vi inte kan fungera hälften så bra som vi gör efter en god natts sömn.

Men som med allt är det lättare sagt än gjort! Det rekommenderas att de flesta vuxna får mellan 6 och 9 timmars sömn varje natt. Ett bra tips är att se till att du inte använder din mobiltelefon när du ligger i sängen. Ljuset från din telefon håller dig vaken och tar timmar av viktig sömn ifrån dig. Det är inte heller fördelaktigt om du har oroliga tankar och bläddrar igenom sociala medier eller nyhetskanaler så sent på kvällen – för det mesta kan vad du än tittar på vänta till imorgon.

10. Ät en hälsosam och balanserad kost

Det är ett välkänt faktum att det vi äter kan påverka vårt humör. Kemikalier som finns i mat och dryck, som koffein, är stimulantia som håller oss vakna och får våra hjärtan att rasa.

Det är därför många dricker kaffe på morgonen för att vakna! Koffein finns även i te, choklad, cola och andra tillverkade energidrycker. Att äta en sund kost har sina fördelar för den mentala hälsan och, naturligtvis, den fysiska hälsan också.

Det finns många recept där ute som kan hålla dig inspirerad.

11. Var produktiv

Det har blivit allt vanligare att arbeta hemifrån. Det kan vara svårt att känna sig produktiv hemma, särskilt om du är van vid att arbeta i en kontorsbyggnad. Men det finns sätt att göra det på! En bra bärbar dator eller PC är ett bra ställe att börja.

När det kommer till att välja en bärbar dator för hemmabruk kanske du vill ha något litet men kraftfullt och lätt att bära så att du enkelt kan flytta runt det i huset. Bärbara datorer är en bra lösning om du har familj och behöver en enhet som du kan dela med alla. Det är också praktiskt att ha en bärbar dator när du arbetar på språng, eller gillar att ta din enhet med dig när du är på resande fot. Produktivitet får oss att känna att vi har åstadkommit något, vilket är bra för vår mentala hälsa. Det kan kännas svårt att koppla av från jobbet när man jobbar hemifrån, men glöm inte att balansen mellan arbete och privatliv fortfarande är väldigt viktigt. Ta regelbundna pauser, få frisk luft och ta stunder för att samla dina tankar.

12. Ta hand om din mentala hälsa

Det är så viktigt att ta hand om din mentala och fysiska hälsa, även om du känner att du inte behöver det ibland. Vi har berört många sätt att förbättra ditt välbefinnande, men att ta hand om dig själv kan innebära att äta bra, vara mer aktiv, göra aktiviteter du tycker om, vara kreativ och ta en paus. Ta dig tid att fokusera ditt sinne i en värld som alltid har så mycket på gång.

13. Sätt upp mål

Att sätta upp mål för sig själv är ett bra sätt att känna sig inspirerad, optimistisk och exalterad inför framtiden. Så välj något av dessa tips och sätt det som ditt mål för året! Och du kanske bara bevisar för dig själv att du kan uppnå allt du vill! Det är viktigt att ta tid för sig själv, koppla av och återansluta genom att koppla bort – och alltid be om hjälp om du behöver det.

14. Social anknytning

Starka sociala kopplingar på jobbet har visat sig göra anställda fysiskt friskare och gladare, vilket i sin tur förbättrar arbetsprestationen. Att ha goda vänner på jobbet kan för många vara skillnaden mellan att stanna i en roll eller att lämna företaget.

Det finns flera steg som organisationer kan vidta för att främja goda relationer mellan anställda, inklusive:

  • Skapa ett socialt utrymme för kollegor att umgås och dekomprimera
  • Uppmuntra teambuilding och tillhandahåll resurser för att underlätta detta
  • Koppla ihop olika avdelningar genom volontärevenemang eller luncher
  • Hitta anledningar att fira och föra människor samman.

Att främja positiva relationer på jobbet betyder inte nödvändigtvis att alla anställda ska vara bästa vänner. Det handlar snarare om att skapa en positiv social miljö där kamrater känner en känsla av ömsesidig respekt och tillhörighet.

Du kanske också gillar